Cardinal Theme

تحليل نقش گردشگري در توسعه ويژگيهاي كارآفرينانه و توسعه كارآفريني جوانان روستايي، مورد مطالعه روستاي كندوان، شهرستان اسكو)

بیکاری و کمبود فرصت‎ها‌ی شغلی از مشکلات اصلی روستاها، به‎ویژه در بین جوانان روستایی است. کاهش شاغلان بخش کشاورزی این واقعیّت را نشان می‌دهد که در آینده، افزایش اشتغال در نواحی روستایی در گرو توسعه‎ی بخش‌های صنعت و خدمات است. کارآفرینی به‎عنوان موتور توسعه‎ی اقتصادی، می‌تواند یکی از راهبردهای اصلی حلِّ مشکلات روستایی، متنوّع سازی اقتصاد و استفاده‎ی بهینه از منابع روستاهای کشور باشد. گردشگری یکی از بزرگ‎ترین و سریع‎ترین صنایع در حال رشد است، درنتیجه تقاضاهای جدید گردشگران و نیاز به تنوّع محصولات و مقصدهای گردشگری، زمینه‎ای برای توسعه‎ی کسب‌و کارها، به‎ویژه کسب‌وکارهای کوچک و متوسّط و توسعه‎ی کارآفرینی فراهم می‎آورد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار گردشگری بر توسعه‎ی کارآفرینی روستایی انجام شده، این پژوهش از نوع کاربردی و روش انجام آن تحلیلی ـ تطبیقی است. در جمع‎آوری داده‌‌ها از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی (پرسش‌نامه) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش جوانان (15-29 سال) و تعداد نمونه‌ها 123 نفر بوده است. پایایی پرسش‎نامه‌ از طریق آلفای کرونباخ (85 %) و در روایی آن از دیدگاه‎های صاحب‌نظران و اساتید استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون یومن ویتنی در نرم‌افزار SPSS انجام گرفته است. برای بررسی شاخص‌های کارآفرینی، ویژگی‎های کارآفرینی در بین جوانان روستای کندوان (گردشگرپذیر) با جوانان روستای اسکندان (روستای معمولی) واقع در یک دهستان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان می‌دهد جوانان روستای کندوان نسبت به جوانان روستای اسکندان از ویژگی‌های کارآفرینانه بالاتری برخوردارند و ‎دلیل آن تعاملات فرهنگی در اثر حضور گردشگران و همچنین شکل‌گیری زیرساخت‌های اوّلیّه و وجود فرصت‎های جدید در اثر گردشگری است.


فضیله دادورخانی ( دانشگاه تهران )
محمدرضا رضوانی ( دانشگاه تهران )
سیاوش ایمنی قشلاق ( دانشگاه تهران )
خدیجه بوذرجمهری ( دانشگاه فردوسی مشهد )